Website migratie: Hindernissen van SEO

Heb je al gehoord van het woord migratie? Het is de verplaatsing van groepen mensen/dieren naar een andere plaats van waar ze afkomstig zijn. In SEO hebben wij ook een vorm van migratie genaamd website migratie. Je denkt nu waarschijnlijk het betekent om van één website naar een andere website te gaan is. Dit is een foutieve gedachte, het grappige is bij website migratie wordt er niet verplaatst naar een andere locatie. Integendeel, de website ondergaat enkele veranderingen waardoor hij beter kan scoren op de SERP.

Website migratie uitgelegd

Je kan twee verschillende opties uitvoeren wanneer je aan website migratie doet. Als eerste kan je beslissen om een volledig nieuwe URL te lanceren en de oude te vervangen. Als tweede kan je bepalen om de structuur van je website aan te passen. In deze blog zullen wij ons meer focussen op het aanpassen van de structuur van je website. Wanneer je beslist om de structuur aan te passen van je website, dan mag je je aan een omvangrijk proces ondervinden. Het is gebaseerd op fundamentele bouwstenen van je website zoals bv: het ontwerp, de locatie, de inhoud, de structuur en het platform.

Voor je begint te denken om volledig je website te veranderen, moet je weten dat er wel een verhoogd risico bijkomt wanneer je beslist om je website te migreren. Bijvoorbeeld wanneer je een website wilt migreren die gespecialiseerd is in wooninspiratie, moet je zorgen dat alle content gemakkelijk overgeplaatst kan worden zodat je positie op de SERP geen risico wordt. Wanneer je dan toch een foutieve migratie tot stand hebt gebracht, dan kan het zijn dat je je positie volledig kwijtraakt. Een ander risico is dat je delen van je bestaande website verliest. Denk dus zeker een aantal keren na vooraleer je beslist om een website migratie uit te voeren.

Enkele bouwstenen van website migratie

bouwstenen website migratie

Er zijn allerhande manieren om aan website migratie te doen. Het is dus cruciaal dat je op voorhand weet op welk vlak je precies aanpassingen wilt maken. Hieronder zullen we meer informatie geven over de verschillende soorten die je in de foto hierboven kan waarnemen.

Locatie

Dit is een wijziging die wordt toegepast wanneer een website naar een andere URL wilt verhuizen. Dit kan een oorzaak zijn van onder andere een verandering van de structuur van de website, van HTTP naar HTTPS te gaan, een wijziging in je domeinnaam, enzovoort.

Platform

Je beslist om je vast te klampen aan een nieuw CMS-systeem. Hierdoor kan het zijn dat je je URL en ontwerp ietwat moet aanpassen vanwege technische defecten.

Content

Hier wordt er niet per se technische aanpassingen uitgevoerd, maar eerder de reeds bestaande content gewijzigd. Een goed voorbeeld hiervan is via sterke SEO copywriting een blogartikel herschrijven.

Structuur

Het veranderen van de site-hiërarchie is een onderdeel van een structurele wijziging. In dit onderdeel gaat het over een goede structuur te bouwen voor je website.

Ontwerp & UX

Wanneer je beslist om aanpassingen te maken aan de lay-out en uitzicht van je website dan zit je in de bouwsteen Ontwerp & UX. Hier is het belangrijk om een zo goed mogelijke UX proof website te builden.

Waarom zou je aan website migratie doen?

Wanneer je je website op de correcte manier hebt gemigreerd dan kan dit een kritieke rol spelen op het vlak van SEO. De aanwezigheid van voldoende middelen en inspanningen, hebben ook een grote invloed op het eindresultaat.

Risico’s van website migratie

Wat gebeurd er wanneer je migratie niet aan de voorwaarden voldoet? Het kan je als bedrijf veel geld en tijd kosten. Wanneer je het foutief hebt uitgevoerd en je je plaats in de SERP verloren hebt, dan kan het weken/maanden kosten om het eenmaal terug opgelost te hebben.

Hindernissen

Doelstelling

Vooraleer je begint met het overwegen om een website-migratie uit te voeren is het stellen van enkele concrete doelstellingen je hoofdgedachte. Wanneer je begint met dit proces uit te voeren, moet je zeker weten wat wil ik hiermee bereiken en hoeveel tijd wil ik hierin investeren.

Planning

Het hebben van een planning wanneer je bezig bent in het proces is een must. Hierdoor zal je er meer op gebrand zijn om op de aangeduide data je wijzigingen af gewerkt te hebben. Hierdoor zal je proces vlotter verlopen omdat je het niet uitstelt.

Geldinstroom

Je moet jezelf de vraag stellen, heb ik genoeg middelen voor de tijd die hierin geïnvesteerd word. Als het antwoord neen is dan is het beter om hier mee te wachten tot je kapitaal krachtig genoeg bent om dit aan te pakken. Je moet ongeveer een kapitaalreserve schatten van 20% om aan website migratie te doen.

Beperkte kennis van SEO

Er komt veel werk aan te pas wanneer je een migratie doet. Bovendien het is belangrijk voor jouw en je bedrijf om eventueel als optie een extern bureau in te schakelen om dit voor je te realiseren. Dit doe je best alleen als je het budget er ook voor hebt.

Bugs op je server

Bij het launchen van je website heb je altijd de mogelijke komst van bugs. Bugs zijn niet beestjes maar een online programmeerfout in het computerprogramma. Je hebt hierin kleine en grote bugs, dus het is belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je beslist om ze aan te passen.

Testen testen testen

We kunnen de nadruk er niet genoeg op leggen, voor je begint je website te lanceren is het de noodzaak om enkele test te doen voor je live gaat met je website.

Tijdrovend

Het migreren van een website vergt heel wat tijd en middelen wanneer je het op een correcte manier wilt uitvoeren. Daarmee is het aangeraden om een extra planning te maken waarbij je de taken verdeeld onder je werknemers.

Werkwijze website migratie

werkwijze website migratie

1. Scope en planning

Je website migratie is afhankelijk van de doelstelling die je wilt bereiken ermee. De tijdspanne is daarmee ook afgeleid van hoe groot je verandering is die je wilt invoeren. Het zal minder veel tijd in beslag nemen om je content aan te passen van je website dan wanneer je beslist om een volledig nieuwe URL te lanceren.

Het vergt veel tijd dus het is doorslaggevend om zoveel mogelijk verschillende taken samen te nemen die je wilt uitvoeren. Hiermee bespaar je middelen en gebruik je efficiënt je tijd.

Hierna begin je met de volgende stap het beginnen met de voorbereiden van de lancering.

2. Voorbereiding launch

In deze fase begin je met alle activiteiten die uitgevoerd moeten worden tijdens je website migratie. Hieronder heb je enkele zaken die zeker op orde moeten gesteld zijn.

Evaluatie wireframes: Een wireframe is een lay-out van een webpagina die laat zien welke interface-elementen er op de belangrijkste pagina’s zullen zijn. Wireframes worden meestal in dezelfde zin gebruikt als UX. Het is dus aanbevolen om op voorhand te kijken als er achterliggende problemen zijn hiermee vooraleer je hem lanceert.

Identificeren van de pagina’s met de hoogste prioriteit: Een van de eerste stappen die je moet bedenken is welke pagina’s je gaat migreren naar een andere HTTPS of URL. Vergelijk je webpagina’s, het is aangeraden om je te focussen op de meest succesvolle pagina’s. Deze zijn ook de pagina’s die het meeste clicks, conversies en views verkrijgt.

Technische SEO vereisten: SEO is ook een deel die je zeker niet mag vergeten. Vooraleer je je website lanceert is het zo dat je bekijkt welke zaken noodzakelijk zijn tijdens het migreren van je website.

3. Pre-launch testing

Zoals al eerder vermeld werd in deze blog is testen het vallen of opstaan van je website migratie. Er zijn zaken die volledig geïmplementeerd worden, en andere zaken dan weer niet. Een voorbeeld hiervan is de wireframes, deze kunnen op voorhand al eens getest worden vooraleer er gelanceerd word. Bekijk je content vroegtijdig op je nieuwe website om te zien als die geen inconsistenties bevat. Hoe eerder je fouten merkt hoe sneller ze opgelost kunnen worden.

Bovendien kan het ook zijn dat je website niet optimaal is voor mobiel maar wel voor desktop dus kijk even als dit het geval is. Werken alle technische onderdelen nog van je website: canonieke tags, XML-sitemaps, redirects, enzovoort. Als je dit op een correcte manier hebt geïmplementeerd dan zal je dat veel geld en tijd bespaard hebben. Analyseer vaak de status van je website om indien mogelijk problemen te vinden om die erna te kunnen op te lossen. Wanneer je niet genoeg test en niet voldoende up-to date bent met de status van je website, kan dat cruciale gevolgen hebben voor je eindresultaat.

4. Live gaan van je website

Wanneer je eenmaal de verrichte pre-launch correct hebt uitgevoerd, is het tijd om je website live te gaan plaatsen. Dit kan enkele dagen duren valt eraan te zien hoe groot je verandering eenmaal is. Google weet dit en krijgt de opdracht om je website niet zichtbaar te plaatsen op de SERP tot je website volledig optimaal is en live is gegaan. Voor de crawlers is het wachten tot je nieuwe website live is vooraleer die opnieuw kunnen werken. Bovendien moet je ook je gebruikers waarschuwen dat je website voor een bepaalde duur niet toegankelijk zal zijn. Maak hiervoor gebruik van een melding op de holding page of stuur via mail een herinnering hierover. Wanneer je eenmaal live bent is het aangeraden om grondig te testen zodat je weet als alles vlot werkt en er geen mankementen zijn.

5. Post-launch testing

Nadat je website actief is gegaan blijft het noodzakelijk dat je tests uitvoert. Er zijn geen nieuwe tests die je moet uitvoeren, gewoon die je in stap 3 hebt uitgevoerd. Maar nu bevat je meer tools en data zodat je betere resultaten kunt meten. In deze fase kan je ook op problemen stuiten dus ga hiermee direct aan de slag. Hoe meer je test hoe beter je de status van je website verkrijgt en hoe eerder je de problemen kan oplossen.