Website migratie: de SEO-gevaren

Website migratie

Ben jij al bekend met de term migratie?  Waarschijnlijk denk je nu aan de vogels die in de winter naar het zuiden trekken? Maar op het internet zijn er soms ook migraties mogelijk, deze zijn natuurlijk niet te vergelijken met die uit de dierenwereld. Wanneer we kijken naar een website die zich migreert, verplaats deze zich niet naar een andere plaats. Met migreren bedoelen we eigenlijk dat de website grote veranderingen ondergaat die ervoor kunnen zorgen dat de positie in de zoekresultaten veranderd. En deze verandering van positie noemen we eigenlijk migratie.

Wat is website migratie?

Maar we zijn hier uiteraard niet om over vogels of andere dieren te praten. Tijd om eens te kijken wat er allemaal op het internet gebeurt. De migratie van een website is een proces van wijzigingen waardoor de online zichtbaarheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO) van pagina’s kan veranderen. We spreken hier ook steeds over fundamentele veranderingen. Zoals veranderen van platform, structuur, de inhoud, locatie of ontwerp. Het is dus een term die we vooral SEO-professionals zullen horen gebruiken.

Natuurlijk zijn er ook gevaren verbonden aan het migreren van je website. Dit zal vooral invloed hebben op je positie tussen de zoekresultaten. Wanneer je je website bijvoorbeeld fout migreert, kan het ervoor zorgen dat je je positie in de zoekresultaten kwijtraakt. Of je kan ook een deel van je website verliezen. Het migreren van je website is dus een uitdagend proces. Begin er dan ook nooit zomaar aan zonder een goede reden en zorg vooral dat je voorbereid bent, voor je eraan begint.

Soorten website migratie

Soorten migratie

Er bestaan uiteraard meerdere soorten om je website te migreren. Dit hangt dus allemaal af van welke veranderingen er zullen gebeuren op de website. In de visual hierboven zie je de verschillende soorten, hieronder leggen we ze nog even kort uit:

  • Locatiewijzigingen: dit gebeurt meestal wanneer de website naar een nieuwe URL verhuist.  Dit kan door verschillende zaken zoals de verandering naar HTTPS, het wijzigen van de domeinnaam, de verandering van de websitestructuur …
  • Platformwijzigingen: hierbij wordt de website verplaatst van een CMS-systeem/platform naar een ander. Dit kan soms leiden dat het ontwerp of de URL veranderd. De website ziet er vaak niet meer hetzelfde uit als voor de migratie.
  • Contentwijzigingen: bij deze migratie is er vooral inhoudelijk een wijzigingen. Er worden grote wijzigingen gedaan in de content. Dit kan het herschrijven van content zijn, het consolideren van de inhoud, content pruning en nog zoveel meer.
  • Structurele wijzigingen: deze wijzigingen gebeuren vaak door de taxonomie van een website. Deze hebben een invloed op de navigatie van de website. Alsook de interne links en de customer journey.
  • Ontwerp en UX wijzigingen: dit is de laatste soort migratie die we kennen, deze legt de nadruk op het herinrichten van de huidige website. Dit kan variëren van grote ontwerpwijzigingen tot een volledige hernieuwing van de website. Mediabestanden, de code en kopieën vallen hier ook onder.

Belang van website migratie (SEO)

Zoals je ondertussen misschien wel door hebt, is het migreren van een website zeer belangrijk. Indien je dit goed doet, speelt dit een grote rol op de SEO van je website. De belangrijkste factor om een succesvolle migratie te hebben, is dat je voldoende inspanning doet en er ook voldoende middelen aanwezig zijn. Hieronder leggen nog een kort uit hoe de zoekmachines werken. Het is belangrijk om dit te begrijpen om de website migratie zo goed mogelijk uit te voeren.

Een zoekmachine, zoals Google, werkt op basis van drie stappen: crawlen, indexeren en rangschikken.

Crawlen

De Googlebot kruipt het hele internet af. Zo brengt deze alle webpagina’s op het internet in kaart. Hij zoekt uit welke pagina’s er allemaal bestaan, welke content ze aanbieden en hoe goed ze het doen.

Indexeren

Wanneer de bot een overzicht heeft van alle webpagina’s, worden deze opgeslagen in een soort database. Hierin kan je dus alle pagina’s vanop het internet vinden, de index. In deze index vinden we ook van elke pagina de relevantste data terug. Welke data is er relevant? Dat verschilt uiteraard voor elke pagina, maar het belangrijkste dat Google van elke webpagina wil weten dat enorm belangrijk is, is de URL.

Rangschikken

Als laatste zal Google de bestaande webpagina’s rangschikken. Zo is het voor gebruikers gemakkelijker om de meest relevante pagina voor hun zoekopdracht terugvinden. Google maakt hiervoor gebruik van een complex algoritme. Dit algoritme bepaalt op welke positie jouw webpagina komt tussen de zoekresultaten.

Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom die belangrijk is voor je website migratie. Wel de bot van Google zal je website om de zoveel tijd eens crawlen. Hierbij controleert hij of er informatie veranderd is of bijgevoegd. Hierdoor blijft de index up-to-date en kan het dus ook positief zijn voor je SEO. Verbeterde content of een geüpdatet webpagina kan leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten.

Natuurlijk is er ook nog het gevaar dat Google je website, die toen hoog scoorde, nu niet meer vindt. Je verwacht natuurlijk na een migratie dat je positie omhoog gaat, maar wanneer je website verhuist is en Google deze niet meer vindt, zal deze verwijderd worden uit de index. Hierdoor komt je pagina niet meer terecht in de zoekresultaten en zal je dus minder verkeer naar je website hebben.

Zorg er dus voor dat je voorbereid start aan je website migratie. Alleen zo kan je vermijden dat je website niet meer gevonden wordt en je positie in de zoekresultaten verminderd.

Het gevaar van website migratie.

Een website migratie kan grote gevolgen hebben indien je niet effectief uitvoert of er iets fout gaat. Hierdoor kan je veel geld en veel verkeer naar je website verliezen.  Wanneer ene migratie fout loopt, kan het weken tot zelfs maanden duren om dit te herstellen. De tijd en moeite van het herstel hangt af van drie factoren:

  • Welke fouten zitten er in de website migratie?
  • Wat is de impact op je positie in de zoekresultaten?
  • Hoeveel tijd is er nodig om een plan voor het herstel op te stellen en uit te voeren?

Valkuilen

Er zijn verschillende valkuilen waarmee we te maken kunnen hebben:

  • Slechte strategie: wanneer er geen duidelijk en realistische strategie is, is de kans op succes minder. Je moet er dus voor zorgen dat je doelstellingen meetbaar zijn, zodat je nadien kan bekijken of de migratie gelukt is. Voor veel websites zal de primaire doelstelling het behouden van het huidige verkeers- en inkomstenniveau zijn.
  • Slechte planning: probeer van in het begin al een goede gedetailleerde planning op te stellen. Dit zal ervoor zorgen dat je minder vertragingen oploopt tijdens het migreren. Er kan uiteraard altijd nog iets fout gaan, maar dan weet je alvast welke stappen er te doorlopen zijn en wie je op de hoogte moet houden.
  • Gebrek aan middelen of budget: het is belangrijk dat we op voorhand weten hoeveel tijd en moeite we in de migratie zullen steken. Heb je op het moment van de migratie een beperkt budget? Dan kan het verstandiger zijn om deze uit te stellen. Je moet altijd rekening houden met een reservebuffer van 20%. Haal je deze niet? Stel de migratie dan uit.
  • Geen SEO-kennis: de veranderen die je zal doorvoeren, moeten bekeken worden vanuit het SEO-perspectief. Wanneer je bijvoorbeeld een grote hoeveelheid content of links verwijderd, kan dit zorgen voor indexering problemen of een slechter vindbaarheid. Om deze problemen te vermijden of te kunnen oplossen, is het dus belangrijk dat we iemand in het team hebben met voldoende kennis van SEO.
  • Trage reactie op bug-fixing: bugs zijn er altijd aanwezig wanneer een site online gaat. Het is belangrijk om aan sommige bugs de nodige aandacht te besteden.
  • Laadtijdige betrokkenheid: het migreren van een website kan enkele maanden duren, vraagt een goede planning en zal veel tijd in beslag nemen om deze uit te proberen. Denk er dus aan om tijdig professionele ondersteuning te zoeken en deze ook in te schakelen. Indien dit niet gebeurt, kunnen er cruciale stappen in het proces gemist worden.
  • Gebrek aan testen: naast een goede en doordachte strategie is het ook belangrijk dat je genoeg tijd besteed aan het testen. Het testen moet uitvoerig gebeurt worden, voor deze live gezet wordt.
  • Onderschatting: dat een website migreren tijdrovend is, hoeven we je ondertussen niet meer te vertellen. Heel wat van je stakeholders beseffen niet dat dit enkele dagen kan duren voor je zichtbare resultaten in de organische zoekresultaten ziet. Neem hiervoor zelf de verantwoordelijk en zorg ervoor dat iedereen ingelicht is en dus ook de verschillende fases en mogelijke scenario’s kent.

Je kan dus ook alleen maar aan de slag als je voldoende kennis en materiaal ter beschikking hebt. Je laat dit proces dus ook best over aan de SEO-specialisten. Anders is de kans groot dat je dingen uitvoert die verkeerd kunnen lopen. De kans is groot dat je dan niet beschikt over het goede SEO-platform en de operationele ondersteuning die daarbij nodig is.

Website migratie stappenplan

Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat onze website de ideale migratie ondergaat? Wij stelden voor jou alvast een handig stappenplan op. Door deze stappen te volgen, zorg je ervoor dat je een succesvolle website migratie hebt.

stappenplan website migratie
  1. Scope & planning

Ongeacht welke migratie je zal uitvoeren, je moet vanaf de start duidelijk doelstellingen hanteren. Deze doelstellingen zullen je later helpen om de juiste verwachtingen te stellen en te beheren. Je doelstelling bij het verplaatsen van een website naar een HTTPS zal een volledig andere doelstelling hebben dan het doorvoeren van een vernieuwde website.

Bij website migratie moeten we ook vooral aan de slag gaan om de problemen die we in het verleden hadden, weg te werken. We moeten proberen om in de planning zoveel mogelijk zaken op te nemen, zodat we kosten kunnen besparen en na de launch kunnen profiteren van meer middelen. Probeer bij scope & planning om zoveel mogelijk al op voorhand te bespreken en ook vast te stellen. Welke risico’s zijn er? Is er een mogelijkheid tot groei? Kunnen we al enkele voorspellingen doen?

Daarna ga je dan aan de slag met je eigen projectplan. Hierin komen alle stappen te staan die uitgevoerd zullen worden, wie er verantwoordelijk is en wat de deadline is.

2. Voorbereiding launch

In deze fase zullen we alle activiteiten die uitgevoerd worden beschreven worden. Er zijn een aantal zaken die nu al uitgevoerd moeten worden:

  •  Evaluatie van de wireframes: Door de protoypes, wireframes al te bekijken, kunnen we de SEO- en UX-problemen al vroeg ontdekken en eventueel ook al oplossen. Alle veranderingen die er gebeuren op een pagina moeten zorgvuldig bekeken worden op alle mogelijke SEO- gebieden.
  • Identificeer de pagina’s met de hoogste prioriteit: het succes van je project hangt veelal af van de kwantiteit alsook de kwaliteit van de pagina’s die zullen migreren. Het is daarom belangrijk dat we ons focussen op de pagina’s die belangrijk zijn, veel verkeer hebben, een hoog aantal kliks of conversies hebben.
  • Bereid de technische SEO voor: na het bekijken van je wireframes is het belangrijk dat we starten met onze technische SEO. Je maken een lijst met alle punten die belangrijk zijn voor we verder gaan naar de volgende stap. Het technische aspect moet voldoende uitgebreid zijn, maar toch makkelijk om in te voeren.

3. Pre-Launch testing

Hoe sneller en vroeger je kan beginnen testen, hoe beter. Sommige aanpassingen moeten volledig ingevoerd worden, voor we ze kunnen testen. Bij andere is dit niet nodig. Wireframes kunnen we al op voorhand testen, terwijl we de technische aspecten pas kunnen testen wanneer ze volledig ingevoerd zijn. Want hoe eerder we de problemen kunnen ontdekken, hoe sneller we deze kunnen oplossen. Het is van belang om eerst te controleren of er geen inconsistenties zijn tussen je oude en je nieuwe content. Ook consistenties tussen desktop – en mobiele website moeten gecontroleerd worden. Daarnaast kunnen we ook de technische aspecten gaan testen. Wanneer we pas achteraf op deze problemen botsen, kan dit veel tijd en geld kosten om deze opgelost te krijgen. Door dus op voorhand goed te testen en te controleren, kunnen we heel wat problemen achter vermijden.

4. Launch day (live)

Zijn alle testen goed uitgevoerd? En is je website nu volledig gemigreerd? Dan is het eindelijk zover. Je website kan live gaan. De kans bestaat er uiteraard in dat de nieuwe website nog even offline is, wanneer deze een bestaande vervangt. Je moet proberen om deze tijd zo kort mogelijk te houden, maar gelukkig heeft de website aan dat eraan gewerkt worden, hierdoor zal een crawler later nog terugkomen.

Denk ook aan je gebruikers, zodat ook zij weten dat je website even offline zal zijn. Dus zorg ervoor dat dit gemeld wordt op je tijdelijke holding page. Zodra de nieuwe site volledig live staat, is het belangrijk dat we terug opnieuw uitvoerig gaan testen.

5. Post-Launch testing

Ook nadien blijft het zeer belangrijk dat we onze website blijven testen. Het zijn terug dezelfde testen als in fase 3 die we zullen uitvoeren. Alleen beschik je nu uiteraard over meer data en tools om dit te doen. Je zal nu dus veel makkelijker resultaten zien. Maar niet alles is nu direct in orde. Ook in deze fase van het proces kunnen er nog problemen opduiken met je nieuwe site. Dan is het natuurlijk van het grootste belang dat we deze zo snel mogelijk terug gaan oplossen. Hoe grondiger en sneller je test, hoe sneller je de problemen kan oplossen.