Interne links: een hulp voor SEO

Interne links SEO

Interne links: wat is het?

Met behulp van interne links kun je linken naar een URL binnen dezelfde website. Anders dan externe links, waarbij je linkt naar een andere domeinnaam, link je hier dus naar een pagina binnen dezelfde domeinnaam. Wil je meer externe links? Bekijk onze blog over linkbuilding.

Elke website maakt gebruik van interne links en dan vooral in de navigatie, omdat ze verschillende zaken toelaten zoals:

  • Navigeren op een website
  • De structuur van je website vormgeven
  • Linkwaarde verspreiden binnen de website
  • Verbanden tussen pagina’s duidelijk maken

Interne links in html

Om interne links toe te voegen aan je tekst met html gebruik je volgende code:

<a href=“URL”>zoekwoord</a>

Het zoekwoord in deze code verwijst naar de ankertekst: het woord of de woorden die de link zal bevatten. Als de lezer hierop klikt zal die naar de gekozen URL binnen dezelfde website verwezen worden.

Waarom zijn interne links belangrijk voor SEO

Verhoogde pagina autoriteit

Interne links zijn essentieel om succesvol te zijn in SEO, maar hun waarde als SEO ranking factor wordt vaak onderschat. Met behulp van deze links ontdekken zoekmachines nieuwe content, daarom zal je webpagina enkel in de zoekresultaten verschijnen als er links aanwezig zijn.

Als je een nieuwe blogpost zou publiceren, maar de website linkt op geen enkele plaats naar deze blogpost, dan zal Google deze blogpost niet vinden en niet weten van het bestaan. Deze pagina’s noemen we Orphan pagina’s en zijn enorm moeilijk om te ranken. Aan de hand van interne links kun je de pagina autoriteit of de waarde van URL’s verhogen indien je deze juist inzet, waardoor je meer kans maakt op een hogere ranking.

Verbanden tussen pagina’s

Google Bot bekijkt elke link, zowel interne als externe, zo crawlt Google door het internet. Hierdoor kan de zoekmachine relaties en verbanden zien tussen verschillende webpagina’s.

Linkwaarde verspreiden

Interne links geven een deel van de linkwaarde door aan de andere pagina. Je kunt dus meer linkwaarde creëren door meer links toe te voegen, waardoor je uiteindelijk ook meer kans hebt om in de zoekresultaten hoger te ranken.

Wat is de ideale structuur?

Een structuur in piramide vorm is de meest optimale structuur voor interne links. Dit is de opbouw met het minste aantal links tussen de hoofdpagina en een webpagina, waardoor er een gelijkmatige verdeling is van de linkwaarde doorheen de website. Deze structuur bestaat uit verschillende lagen die er als volgt uitzien:

  • Hoogste niveau: de homepage
  • Tussenniveaus: hoofdcategorieën en subcategorieën
  • Laagste niveau: alle individuele pagina’s

Siloing

Als je kiest voor siloing, ga je verschillende pagina’s groeperen volgens topics, dit doe je via interne links. Stel: je hebt 2 soorten pagina’s namelijk: pagina’s over provincies in België zoals West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen en pagina’s over steden in België zoals Gent, Brugge, Kortrijk en Eeklo. We groeperen deze pagina’s in 2 content silo’s met interne links tussen de pagina’s van de steden en de pagina’s van de provincies.

  1. West-Vlaanderen: Brugge, Kortrijk
  2. Oost-Vlaanderen: Gent, Eeklo

De pagina van West-Vlaanderen verwijst via links naar de pagina’s van Brugge en Kortrijk en omgekeerd. Voordelen hiervan zijn:

  • Navigeren op de website wordt makkelijker.
  • De architectuur van de website wordt duidelijker.
  • De subpagina’s linken terug naar de hoofdpagina waardoor de belangrijkste link autoriteit krijgen.
  • Web crawlers zullen de context beter begrijpen door het verband tussen hoofdpagina en de subpagina’s.

Hoe test je de linkstructuur van je website

De SEO tool Screaming Frog laat je zien hoe een zoekbot je linkstructuur ziet en helpt je hiervan een beter beeld te vormen. Een handig hulpmiddel om je huidige interne lintstructuur visueel voor je te zien is de Force-Directed Crawl Diagram.
Bekijk onze blog en voor meer SEO-tools.

Goede interne linking: hoe doe je dat?

Belangrijke URL’s

Het is vooral interessant om intern te linken naar de voornaamste pagina’s van je website. Door intern te linken van pagina A naar pagina B, krijgt pagina B link autoriteit, waardoor deze URL B meer kans heeft op een hogere ranking in de zoekresultaten. De belangrijkste pagina’s op je website kun je vinden met de Link Explorer van Moz, om de juiste keuze te maken.

Op Moz Pro in je campagne, ga je naar ‘Site Crawl’ en open je de tab ‘All Crawled Pages’. Je vindt hier gemakkelijk je belangrijkste pagina’s in de kolom ‘Page Authority’.

Ankertekst

Interne links plaats je op een zoekwoord, om duidelijk te maken wat ze mogen verwachten van de link, dit is de ankertekst. Als je bijvoorbeeld wilt linken naar de contactpagina, kun je als ankertekst ‘contacteer ons’ gebruiken. Zo begrijpen de lezers en de zoekmachines meteen dat ze via deze link op de contactpagina terechtkomen. Let er wel op dat je slechts 1 URL gebruikt per ankerwoord, om verwarring te voorkomen. Gebruik dus voldoende variatie en duidelijke ankerteksten.

Google Search Console

Om nuttige informatie te verkrijgen over je interne en externe links, kun je de Google Search Console gebruiken. Deze geeft je inzicht in de structuur van de interne links op je website en of je intern voldoende linkt naar de juiste URL’s. Door een webpagina in het menu van je website te zetten, krijgt deze automatisch meer interne links. Het is interessant om elk jaar je internal linken te checken om te checken of je niet te veel linkt naar pagina’s met een lage kwaliteit.

Hoog plaatsen

Als je interne links hoog in je URL plaatst, zullen meer mensen doorklikken naar andere pagina’s, waardoor ze langer op je website zitten en de bounce verlaagt. Dit heeft dan weer tot gevolg dat Google deze pagina ziet als interessant voor de lezers en deze hoger zal komen in de zoekresultaten.

Follow Vs. nofollow

Zoals het grootste deel van de SEO’ers weten, spreken we over 2 soorten links, namelijk de follow en de nofollow links. Om verwarring te voorkomen gebruik je enkel follow-links voor interne linking.

Crawl budget

Elke site heeft een crawl budget, Google zal dus niet eeuwig je website crawlen om elke URL te vinden. Om het makkelijker te maken voor zoekmachines om je website te crawlen, heb je een goede interne linking nodig. Dit doe je best voor Orphan pagina’s.

Internal linking op de homepage

Je homepage is de pagina met de meeste pagina autoriteit op je website doordat de meeste externe links verwijzen naar de hoofdpagina. Het is dus slim om hier gebruik van te maken om andere URL’s te verbeteren.

Wat met oude URL’s

Vaak als je een nieuwe webpagina online zet, werk je deze niet snel bij. Door vanuit deze pagina te linken naar actuelere pagina’s kun je er weer leven inblazen.

Niet overdrijven

Het is niet nuttig om meer dan 100 links, interne en externe samengeteld, te gebruiken per pagina. De waarde per extra interne link zal verlagen en de linkwaarde is al bijna 0 bij 100 links.