Ben jij klaar voor de nieuwe Google Core update?
Vanaf juni 2021 zal Google de Core Web Vitals als nieuwe ranking factoren opnemen bij hun bestaande. Hiermee willen ze de Page Experience gaan meten. De update is erop gebouwd om te beoordelen op de pagina bezoekers een positieve ervaring bieden. Pagina’s die hier niet goed op scoren, lopen het risico’s om lager te gaan zakken in de ranking.
Wanneer wordt de update uitgevoerd?
Google kondigde al aan de de nieuwe update halfweg juni uitgerold zal worden. De volledige update zal eind augustus pas een rol spelen in de zoekresultaten. De reden dat ze deze update geleidelijk aan uitrollen is vooral om te kijken welke impact deze zal hebben en bij eventuele onverwachte problemen, komt niet het hele systeem in gevaar.
Wat is een Core Web Vital?
Een core web vital meet de tevredenheid van je bezoeker op een website. Google kijkt hierbij naar verschillende zaken die het surfen op een webpagina aangenamer maken.
Denk hierbij aan:
- Snelle laadsnelheid
- Moet je niet te lang wachten als je ergens op klikt?
- Laden de afbeeldingen?
- Is er website stabiliteit? Verspringt de content?
- Mobielvriendelijkheid
- Https
- Sitelinks
- Geen/weinig reclame pop-ups
- …
Zoals je kan zien, slaat de Core Web Vitals dus niet op één aspect. Maar op een groep factoren die het gebruiksgemak meten.
Factoren
De Core Web Vitals zijn dus als het ware een soort van graadmeters. Aan de hand hiervan zal Google bepalen op de website een positieve ervaring biedt.
We kunnen deze opsplitsen in drie factoren: Largest Contentful Paint, First Input Delay en Cumulative Layout Shift.
Largest Contentful Paint (LCP)
Deze graadmeter gaat zich vooral richten op de laadtijd. Van je website, de grootste afbeelding, het grootste stuk tekst enz.
Is je LCP korter dan 2,5 seconden? Super! je hoeft niets meer aan te passen. Indien dit hoger is, zal je toch moeten kijken waar er verbeteringen mogelijk zijn en voer deze dan ook uit.
First Input Delay (FID)
Hierbij gaan we kijken welke interactiviteit er is met je pagina. Bijvoorbeeld wanneer we op een klink klikken, button of wanneer er gebruik gemaakt wordt van een JavaScript event. We gaan de tijd meten tussen de actie en het daadwerkelijke uitvoeren. Probeer ervoor te zorgen dat maximaal 100 ms is. Alles hierboven geeft ook weer ruimte voor verbetering.
Cumulative Layout Shift (CLS)
CLS gaat de visuele stabiliteit meten. Hierbij gaan we dus kijken of de inhoud, afbeeldingen en knopen niet te veel verspringen tijdens het laden van de webpagina. Het gaat hier om het totaal van alle individuele layout shifts tijdens de volledige kijkduur van de pagina. Deze mag maximaal 0,1 zijn om goed te kunnen scoren. Wanneer dit getal hoger ligt, is er terug ruimte om verbetering aan te brengen, willen we hoger scoren.
Enkele andere belangrijke factoren
- Mobile friendly
Deze update is enige tijd geleden al doorgevoerd. Hierbij gaat Google kijken hoe mobielvriendelijk je website is.
- Safe browsen
Pagina’s mogen geen schadelijke of misleidend informatie bevatten.
- Https
Een beveiligde website zorgt voor een hogere ranking.
- No instrusive interstitial
Je pagina bevat geen problemen die de belangrijkste content bedekken.
Wat zal de rankings beïnvloeden?
We kunnen er niet van uit, maar alle organische zoekresultaten zullen getroffen worden door deze update. Zowel op desktop als op mobiel. De Core Web Vitals zullen zelfs het Google voorpaginanieuws treffen. AMP was hierbij één van de belangrijkste ranking factoren, in de meeste landen.
Maar AMP zal verdwijnen. De artikelen die nu op het Google voorpaginanieuws willen komen, zullen moeten voldoen aan de minimumvereisten van de Core Web Vitals.
Zal de impact groot zijn?
Het is belangrijk dat we rekening houden met het feit dat Google honderden ranking factoren heeft en voortdurend haar zoek-algoritmes bijstuurt. De invloed van één factor zou dus in principe niet zo hoog mogen zijn. Maar uiteraard moeten we onze SEO performance steeds vergelijken met onze directe concurrenten. Sterke Core Web Vitals kunnen dus wel degelijk een strategisch voordeel geven.
Sitesnelheid is altijd al een belangrijke ranking factor geweest. Maar nu wordt het dus eens te meer belangrijker om hier goed op in te zetten.
Want uit studies blijkt dat 24% van de gebruikers een website vroeger zal verlaten als deze niet snel genoeg laadt.
Google Page Experience en AMP
Nu Google bekend heeft gemaakt dat het gebruik zal maken van de Google Page Experience, vragen veel marketeers zich af wat er zal gebeuren met de Accelerated Mobile Pages (AMP). Geen paniek, je website zal nog steeds verschijnen tussen de mobiele zoekresultaten wanneer je een AMP-pagina hebt. Daar verandert er niets aan.
Wat er wel verandert is, dat de AMP-pagina’s nu moeten concurreren met ander types URL’s voor de top stories sectie. Wat er getoond zal worden zal dus veel afhangen van hoe goed je pagina scoort op de Google Page Experience. Maak je gebruik van AMP? Dan is er ook goed nieuws. Het grootste deel van je AMP pagina’s zal ook goed scoren op de Page Experience. Dit betekend wel niet dat alle pagina’s goed zullen scoren, maar het is wel een handig hulpmiddel.
Met de komst van Google Page Experience lijkt het voor velen het einde van de AMP. Dit kunnen we uiteraard nog niet met zekerheid zeggen. Google heeft ondertussen al veel tijd, geld en moeite in deze AMP gestoken, dat we vermoeden dat ze deze niet zomaar zullen laten vallen.