Google sitelinks: alles wat je moet weten.

Als SEO-er of marketeer, weten we hoe belangrijk het is om een hoge positie te behalen in de Google zoekresultaten. Waarom? Wanneer we een hogere positie hebben, zullen we meer organisch verkeer ontvangen op onze website. De rankings zijn belangrijk voor je zaak, maar we willen vooral dat gebruikers op onze website klikken. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze click-through-rate stijgt? Via Google sitelinks is dit mogelijk. Wat Google sitelinks nu zijn en hoe je ermee aan de slag kan gaan, lees je verder in deze blog.

Wat zijn Google sitelinks?

Google sitelinks zijn eigenlijk kleine subkopjes. Deze komen tevoorschijn onder het eerste resultaat onder de zoekmachine resultaten.

Hieronder zie je een voorbeeld van de Google sitelinks van Online Marketing Monkey.

Sitelink OMM

De hyperlinks onder www.onlinemarketingmonkey.be en de link meer resultaten, noemen we de sitelinks.

De Google sitelinks hebben als doel om de gebruiker te helpen navigeren op de website. Iemand die je bedrijf intikt, is niet per se op zoek naar je homepagina. Ze kunnen eerder geïnteresseerd zijn in de online marketing blog of de over ons pagina.

De sitelinks kunnen ervoor zorgen dat er bepaalde stappen uit het navigatie-proces van e gebruiker weggelaten kan worden. Dit doen we door in de zoekresultaten de belangrijkste links te plaatsen.

Ze zorgen ervoor dat de gebruikers naar de beste resultaten geleid worden en dat je website bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Dit kan zeer belangrijk zijn voor de branding van je bedrijf.

Google sitelinks bestaan ondertussen al sinds 2007. Toen verschenen ze voor het eerst als een vast onderdeel in de zoekresultaten. Het uitzicht is in de loop der jaren veranderd van uiterlijk, naar hoe ze er nu uitzien. Ook het aantal sitelinks in de laatste jaren gedaald. Vroeger kon men tot 12 sitelinks ingeven, nu werd dit teruggebracht naar 6.

Geen weergave van sitelinks

Wanneer een website slecht geoptimaliseerd werd, kan het zijn dat de sitelinks niet weergegeven worden. Het niet weergeven van de sitelinks kan twee redenen hebben:

  • De structuur van de website laat niet toe dat het algoritme de juiste sitelinks vindt.
  • De sitelinks zijn niet relevant naar vraag van de gebruiker.

Je hebt natuurlijk geen exacte controle over wat de gebruiker zoekt, maar je kan wel proberen je website zo goed mogelijk te optimaliseren zodat Google de juiste sitelinks kiest.

Voordelen Google sitelinks

De Google sitelinks zorgen ervoor dat de gebruiker tijd bespaart en relevantere zoekresultaten te zien krijgt. Hieronder geven we kort een overzicht waarom deze sitelinks belangrijk zijn voor de online marketeer.

  • Sitelinks verbeteren de click-through-rate (CTR)

Om je organisch verkeer te verhogen zijn niet enkel de rankings belangrijk, maar ook de CTR is één van de grootste factoren. Als we naar de cijfers kijken, zien we dat gemiddeld de eerste drie zoekresultaten, zorgen voor de helft van de kliks.

Dit wil niet zeggen dat als een zoekwoord 10000 zoekopdrachten per maand heeft, dat het eerste resultaat 3124 kliks zal krijgen.

Stel je dan ook nog voor dat het eerste zoekresultaat ook nog sitelinks heeft, dan zou de bovenste helft van de pagina (boven de vouw) het aantal kliks domineren. Hierdoor krijgen ze ongeveer 20% extra kliks.

Google sitelinks kan ook voorkomen in de betaalde zoekresultaten. Als je dus een hogere CTR wil, moet je ook bij advertenties gebruik maken van sitelinks.

  • Sitelinks zorgen voor meer vertrouwen en geloofwaardigheid

Google sitelinks zijn ook een belangrijke factor om de betrouwbaarheid van je website te bepalen. Wanneer een gebruiker een sitelink ziet staan is dat een teken van Google dat het een betrouwbare website zal zijn.

Wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een impopulaire, slechte website is de kans groot dat er geen sitelinks aanwezig zullen zijn.  Google zet zich continu in om de gebruikers de beste ervaring aan te bieden, ze willen geen onbetrouwbare en foute links boven de vouw promoten.

  • Sitelinks verhogen de merk -en productbekendheid

De sitelinks die Google toont onder je website, zijn meestal de belangrijkste pagina’s van je website. Dit is altijd bekeken vanuit het perspectief van Google en zij houden rekening met de interne en externe links.

Meestal zal dit de over ons pagina bevatten, alsook productpagina’s. Dit zorgt er dus voor dat dit een goede manier is om de mensen te informeren over je producten/diensten alsook de naamsbekendheid te verbeteren.

  • Sitelinks tonen diepere pagina’s

Gebruikers die een website bezoeken, bezoeken meestal de homepagina, productpagina’s en service-pagina’s.

In de sitelinks zullen de populairste links verschijnen. Hierdoor wordt het verkeerd naar die pagina’s nog meer gestimuleerd. Dit helpt dus de gebruikers te sturen naar de pagina’s die resultaten zullen opleveren.

Google sitelinks creëren

Er is geen directe manier waarop we sitelinks kunnen verkrijgen. Je kan dus niet naar Google Search Console gaan en daar iets aanvinken.

Momenteel zijn deze sitelinks geautomatiseerd en worden ze aangemaakt op basis van de prestaties van jouw website. 

Er zijn geen vaste stappen om deze aan te maken, maar er zijn wel mogelijkheden waardoor we de kans kunnen verhogen. Hieronder geven we jouw enkele tips om deze kans te verhogen.

  1. Kies een unieke naam voor je website

De eerste stap is ervoor zorgen dat we een unieke merknaam hebben. Wanneer de naam van je zaak een te algemene term heeft, zal deze nooit op de eerste plaats kunnen verschijnen.

Wanneer je dus kiest voor een unieke naam, dan zal het eenvoudiger zijn om je sitelinks te verkrijgen en deze te rangschikken.

  1. Voeg structured data toe aan je website

Wanneer je structured data toevoegt, zorgt dat ervoor dat Google je website en/of organisatie beter zal begrijpen.

Weet je nog niet wat structured data is? Kom het hier allemaal te weten.

Meestal associëren we dit met zaken zoals snippets, maar je kan er veel meer mee doen.

Je kan dus een code toevoegen waarbij deze Google vertelt welke content eventueel te gebruiken voor de sitelinks. Daarnaast kan je hiermee ook je pagina, contactpagina, breadcrumbs en sitelinks-zoekvak specifiëren.

Maak je gebruik van WordPress voor je website? Dan is er een plugin, Schema Pro, die je kan installeren. Hiermee kan je al je structured data organiseren. Het maakt gebruik van een setup-wizard, waardoor deze plugin eenvoudig in gebruik is. Daarboven kan je ook automatisch artikel-schema aan je blogberichten laten toevoegen.

  1. Zorg voor een duidelijke structuur en navigatie

Wanneer er op je website een duidelijke hiërarchie en navigatie is, zal deze beter gecrawld en genavigeerd worden door Google. Wanneer Google niet in staat is om alle pagina’s te vinden of de positie ten opzichte van elkaar, dan zal Google niet in staat zijn om de sitelinks te tonen. De startpagina moet ook altijd als ‘root’-pagina gebruikt worden.

Aangezien dit de meeste gebruikte pagina is en het startpunt voor alle gebruikers. De structuur moet logisch en overzichtelijk zijn.

Maar, zorg er ook voor dat de standaardpagina’s opgenomen worden op jouw website zoals contact, over ons, privacy …

  1. Voeg een XML sitemap toe

Een XML sitemap kan ervoor zorgen dat Google je website beter kan crawlen. Het zorgt er niet alleen voor dat je webpagina’s beter gedekt worden, maar het definieert ook de belangrijkste pagina’s.  Je sitemap kan je ook toevoegen aan Google Search Console.

  1. Bouw interne links

Interne links zijn nuttig voor SEO maar ze vertellen ook aan Google welke webpagina’s de belangrijkste zijn. Wanneer je bijvoorbeeld vaak naar een productpagina linkt, zal Google het idee krijgen dat dit een belangrijke pagina is. Hierdoor zal Google deze dan toevoegen aan jouw sitelinks. Je kan je interne links volgen via de Google Webmaster Tools.

  1. Controleer je paginatitels

Je paginatitels zijn één van de belangrijkste SEO-factoren. Het is dan ook van het grootste belang om de juiste paginatitel te kiezen. Op basis van deze titels bepaalt Google namelijk de sitelinks. We kunnen er dus best voor zorrgen dat de titel een korte beschrijving is van de pagina. Deze moet logisch opgesteld worden en in lijn zijn met de verwachtingen van de gebruiker.

  1. Vergroot je naambekendheid

Heeft jouw naamsbekendheid invloed op de sitelinks? Ja, dus we moeten ervoor zorgen dat onze naam verspreid wordt en we een goede reputatie opbouwen.

Dit kunnen we op verschillende manieren doen:

  • Guest blogging via populaire websites
    • Jezelf beschikbaar stellen voor interviews
    • Gratis tool aanbieden die je website credits oplevert
    • ….

Doordat je je website populair maakt, zal je ervoor zorgen dat meer mensen je naam kennen. Hierdoor zullen gebruikers meer op jouw naam zoeken en zal de kans op Google sitelinks vergroten.

Google sitelinks verwijderen

Vroeger was het mogelijk om sitelinks die je niet wou weergeven, te verwijderen.

In oktober 2016 kondigde Google aan dat deze functie niet meer beschikbaar was. Dit om bepaalde zaken te vereenvoudigen. Maar Google optimaliseerde hun algoritme, waardoor de meer relevante sitelinks getoond worden.

Daarnaast deelde Google drie practices om de ontdekking van de sitelinks te verbeteren:

  • Duidelijke structuur, met interne links en ankerteksten.
  • Sta Google toe om belangrijke pagina’s te crawlen en indexeren
  • Moet een pagina volledig uit de zoekopdracht verdwijnen? Maak dan gebruik van ‘no-index’

Je kan dus momenteel zelf niet veel doen aan je sitelinks, je lot ligt hiervoor in de handen van Google en zijn algoritme.