Wat zijn longtail zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor je SEO
Long-tail-zoekopdrachten
Niche zoekopdrachten: hoe traceren?
Zoekwoord analyse helpt u de evidente keywords voor uw vakgebied te ontdekken. Via de Google keyword tool kunt u nagaan welke zoekwoorden de algemene zijn en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste keyword (short of longtail zoekwoorden) in en druk op zoekwoord ideeën . In de kolommen “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” en “Concurrentie” krijgt u direct een beeld waar opportuniteiten voor a-typische zoekopdrachten liggen.
Zoekmachine optimalisatie voor opstartende websites: een kansloze strijd?
Bedrijven weten het maar al te goed: ze werken niet alleen in deze wereld. Felle concurrentie is er quasi in elke branche. Als uw firma pas recentelijk beslist heeft ook online echt een rol te willen gaan spelen. Is de kans reëel dat u het moet opnemen tegen enkele forse concurrenten met een al aanzienlijke internet aanwezigheid: tig webpagina’s, 10.000 den twitter volgers, 1000-den kwaliteitslinks, ect. Zoals bij voorbeeld de site van een beperkte lokale, startende sportwinkel die moet opboksen tegen sites van een hele reeks bekende (inter) nationale sportbedrijven.
Op korte termijn is het eigenlijk onzinnig voor de beginnende website van onze lokale sportshop om de strijd aan te binden op bekende populaire keywords als sportkledij of fietsschoenen. Het zal zeer complex zijn om snel in de top 5 van Google te komen voor deze zoektermen. We zeggen niet dat het onmogelijk is. Maar het zal een enorme hoeveelheid aan tijd en euro’s vragen vooraleer die algemene zoektermen u geld gaan opleveren.
Niche zoekwoorden: een mooi bewaard geheim
De locale sportwinkel in het voorbeeld van hierboven moet zich niet aandacht hebben op de populaire zoek woorden, maar op niche zoekwoorden. In elke branche bestaan er typerende niche keywords. Vanzelfsprekend wordt er minder gezocht op deze zoekwoorden, maar ook de internet concurrentie is veel minder van tel. En het attractieve aan niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze hanteren. Inderdaad, hoe gedetailleerder een zoekopdracht. Hoe meer belangstelling de zoeker er vooor heeft, hoe forser de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst of product te bekijken.
Niche zoektermen zijn dus specifieke longtail keywords voor een bepaalde vakgebied. Het is dus aantrekkelijk uw website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche zoektermen. En minder op algemene woorden, als u pas met search engine optimisation of een nieuwe product start en actief bent in een competitieve internet-markt.
Weer naar onze kleine, lokale sportshop. Stel dat het zich vooral wil richten op tenniskleding in de omtrek Antwerpen. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekopdracht sportkleding, kan het zich veel beter concentreren op niche zoekwoorden zoals bijv. goedkope tenniskleding Antwerpen of tennisbroek heren. Met de juiste zoekmachine optimalisatie aanpak zal het ongecompliceerder zijn om deze niche zoektermen snel hoog te laten ranken in Google.
Het is dus interessanter in de Google top 5 te staan voor gespecialiseerde longtail zoekwoorden, dan op pagina zestien voor algemene zoekbegrippen.
Strijd om populaire zoekopdrachten dan maar opgegeven ?
Betekent dit nu dat u niet kan winnen van die bekende bedrijven? Met hun forse internet présence voor de echt waardevolle zoektermen met hoge zoekvolumes? Precies niet! Door te concentreren op de niche keywords gaat u juist meer bezoekers naar uw site genereren. Inderdaad, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een aantrekkelijk aankoop potentieel. Ze hebben sneller het mening een echte specialist gevonden te hebben.
Vanzelfsprekend houdt niets u tegen om tezamen ook effort te steken in de algemene zoekwoorden. Interpreteer die als een belegging op middellange termijn. Intussen zullen de niche zoekwoorden op korte termijn voor bezoekers op uw opstartende site zorgen.
Samenvatting
Het is interessanter in de Google top 10 te staan voor niche zoekopdrachten, dan op page 23 voor een populaire algemene zoektermen. Niet alleen voor uw SEO, ook uw omzet.