Wat zijn longtail zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor je SEO

Long-tail-zoekopdrachten

Niche zoekopdrachten: hoe traceren?

Zoekwoord analyse helpt u de evidente keywords voor uw vakgebied  te ontdekken. Via de Google keyword tool kunt u nagaan welke zoekwoorden de algemene zijn en welke de niche zoekwoorden. Vul in de tool het gewenste  keyword (short of longtail zoekwoorden) in en druk op zoekwoord ideeën . In de kolommen “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” en “Concurrentie” krijgt u direct  een beeld waar opportuniteiten voor a-typische zoekopdrachten liggen.

Google search

Zoekmachine optimalisatie voor opstartende websites: een kansloze strijd?

Bedrijven weten het maar al te goed: ze werken niet alleen in deze wereld.  Felle concurrentie is  er quasi in elke branche. Als uw  firma pas recentelijk beslist heeft ook online echt een rol te willen gaan spelen. Is de kans reëel dat u het moet opnemen tegen enkele forse concurrenten met een al aanzienlijke internet  aanwezigheid: tig webpagina’s, 10.000 den twitter volgers, 1000-den kwaliteitslinks,  ect. Zoals bij voorbeeld  de site van een beperkte lokale, startende sportwinkel die moet opboksen tegen  sites van een hele reeks  bekende  (inter) nationale sportbedrijven.

Op korte termijn is het eigenlijk onzinnig voor de beginnende website van onze lokale sportshop om de strijd aan te binden op bekende populaire keywords als sportkledij of fietsschoenen. Het zal zeer complex zijn om snel in de top 5 van Google te komen voor deze zoektermen. We zeggen niet dat het  onmogelijk is. Maar het zal een enorme  hoeveelheid aan tijd en euro’s vragen vooraleer die algemene zoektermen u geld gaan opleveren.

Niche zoekwoorden: een mooi bewaard geheim

De locale sportwinkel in het voorbeeld van hierboven moet zich niet aandacht hebben op de populaire  zoek woorden, maar op niche zoekwoorden. In elke branche bestaan er typerende niche keywords. Vanzelfsprekend wordt er minder gezocht op deze zoekwoorden, maar ook de internet concurrentie is veel minder van tel. En het attractieve aan  niche keywords is dat meer waardevolle zoekers ze hanteren. Inderdaad, hoe gedetailleerder een zoekopdracht. Hoe meer belangstelling de zoeker er vooor heeft, hoe forser de kans dat hij ook van plan is te klikken op de link en een aankoop van de dienst of product te bekijken.

Niche zoektermen zijn dus specifieke longtail keywords voor een bepaalde vakgebied. Het is dus aantrekkelijk uw website op de eerste plaats te optimaliseren voor gespecialiseerde branche zoektermen. En minder op algemene woorden,  als u pas met search engine optimisation of een nieuwe product  start en actief bent in een competitieve internet-markt.

Weer  naar onze kleine, lokale sportshop. Stel dat het zich vooral wil richten op tenniskleding in de omtrek Antwerpen. In plaats van de concurrentie aan te gaan op het zoekopdracht sportkleding, kan het zich veel beter concentreren op niche zoekwoorden zoals bijv. goedkope tenniskleding Antwerpen of tennisbroek heren. Met  de juiste zoekmachine optimalisatie aanpak zal het ongecompliceerder zijn om deze niche zoektermen  snel hoog te laten ranken in Google.

Het is dus interessanter in de Google top 5 te staan voor gespecialiseerde longtail zoekwoorden, dan op pagina zestien voor algemene  zoekbegrippen.

Strijd om populaire zoekopdrachten dan maar opgegeven ?

Betekent dit nu dat u niet kan winnen van die bekende bedrijven? Met hun forse  internet présence voor de echt waardevolle zoektermen met hoge zoekvolumes? Precies niet! Door te concentreren op de niche keywords gaat u juist meer bezoekers naar uw site genereren. Inderdaad, er is minder concurrentie en de bezoekers hebben een aantrekkelijk aankoop potentieel. Ze hebben sneller het mening een echte specialist gevonden te hebben.

Vanzelfsprekend houdt niets u tegen om tezamen ook effort te steken in de algemene zoekwoorden. Interpreteer die  als een belegging op middellange termijn. Intussen  zullen de niche zoekwoorden op korte termijn voor bezoekers op uw opstartende site zorgen.

Samenvatting

Het is interessanter in de Google top 10 te staan voor niche  zoekopdrachten, dan op page 23  voor een  populaire  algemene zoektermen. Niet alleen voor uw SEO,  ook uw omzet.