Google RankBrain: het brein van de zoekresultaten

In 2015 kwam er van Google uit een nieuwe toevoeging aan hun algortime: Google Rankbrain. Deze update zou ervoor zorgen dat de zoekresultaten nog beter gerangschikt zouden worden.

Maar wat is Google RankBrain en hoe werkt het precies? Hoe kan je je website optimaliseren voor dit algortime? In deze blog krijg je een antwoord op al je vragen in verband met Google Rankbrain.

Wat is Google RankBrain?

Google RankBrain is een machine learning algortime van Google dat de zoekresultaten sorteert. Dit zorgt ervoor dat Google zoekopdrachten beter kan begrijpen en verwerken. Maar wat maakt het nu uniek?

Vroeger werd het algortime van Google met de hand gecodeerd. De Google developers werken nu nog steeds zo, maar het de Google RankBrain ondersteunt hen hierbij op de achtergrond. In functie van de zoekfrequentie van elk zoekwoord, zal Google RankBrain het belang van de backlinks, inhoudelijke content en inhoudelijke lengte vergroten of verkleinen. Het algoritme past zichzelf hierdoor continu aan.

Hoe reageren gebruiker op veranderde zoekresultaten? Ook hiermee houdt Google RankBrain zich mee bezig. Op basi van het gedrag van de gebruiker, zal het algortime zichzelf niet meer aanpassen ofwel zich terugzetten naar de vorige versie.

Nu je weet wat Google RankBrain is, gaan we even dieper in op de werking ervan.

Hoe werkt Google RankBrain?

Bij Google RankBrain zijn er twee belangrijke doelstellingen. Ten eerste helpt het Google om beter de zoekopdrachten te begrijpen. Als tweede meet het ook de tevreden van de gebruikers.

Google RankBrain begrijpt je zoekopdracht

Lang geleden had Google een probleem. 15 procent van de zoekwoorden die gebruikers zochten, kende Google nog niet. Je zou op het eerst zicht denken dat dit niet veel is, maar als je je even realiseert dat er elke dag miljarden zoekopdrachten verwerkt worden, is dit toch een aanzienlijk aantal.

Dus nog voor Google RankBrain bestand, crawlde Google alle pagina’s om te zien of wat er te vinden was op het ingevoerde zoekwoord. Bepaalde zoekwoorden waren niet, dus had Google geen enkel idee wat de gebruiker precies wou zien. De enigste optie die overbleef voor Google was beginnen raden.

Voorbeeld

Wanneer je vroeger via Google op zoek zou gaan naar ‘de grijze console die door Sony ontwikkeld is’, dan zou Google op zoek gaan naar alle webpagina’s die de termen ‘grijs, ‘console’, ‘ontwikkeld’ en ‘Sony’ zouden bevatten. Ondertussen weet het algoritme dat je Playstation bedoelt. Maar hoe is dit dan juist veranderd?

Vroeger zocht Google gewoon naar de woorden van je zoekopdracht. Daarentegen probeert Google RankBrain te begrijpen wat je bedoelt met je zoekopdracht. 

Hoe slaagt Google RankBrain erin om de vaak onsamenhangende zoekopdrachten te vertalen? We keren even terug naar ons voorbeeld van Playstation. Gebruikers die op zoek gingen naar grijze console ontwikkeld door Sony vaak doorklikken naar pagina’s over spelcomputers. Hierdoor zal het algoritme zelf de link maken dat de ‘grijze console ontwikkeld door Sony’ wel eens een spelcomputer zou kunnen zijn.  Door de slimme verbanden tussen bestaande zoekwoorden en nieuwe zoekwoorden aan elkaar te koppelen, komt Google RankBrain op het eindresultaat dat dit over de Playstation gaat.

Google RankBrain denkt dus diep na over het matchen van zoekwoorden. Het algoritme gaat op zoek naar de betekenis van alle zoekwoorden en probeert pagina’s te vinden die informatie over dat onderwerp aanbieden.

Google RankBrain meet de tevredenheid van de gebruikers

Google RankBrain kan niet alleen nieuwe zoekwoorden begrijpen, maar kan ook zelf zijn algoritme aanpassen.  Maar hoe kan je nu weten of de getoonde zoekwoorden de juiste zijn?

Google RankBrain toont je eigenlijk een set van zoekresultaten die ze denken helpen bij je zoekopdracht. Krijg je de juiste zoekresultaten? Dan zal je sneller doorklikken naar de gewenste pagina. Wanneer er niet de juiste resultaten weergegeven worden, zal de gebruiker een langere zoektijd hebben voor deze doorklikt. Zo leert het ons welke zoekresultaten geschikt zijn bij elk zoekwoord.

Als veel gebruikers dezelfde pagina in de zoekresultaten aanklikken en als goed beschouwen, dan zal deze pagina geboost worden. Is de pagina niet nuttig? Dan zal Google RankBrain deze laten vallen en zal deze pagina vervangen worden door een andere.

RankBrain observeert dus hoe de zoekresultaten passen bij de zoekopdracht van de gebruiker. Daarvoor kijken ze g naar:

Deze elementen staan bekend als User Interface-signalen. Ze werpen een beeld op de beleving van de gebruiker.

Voorbeeld

Je blesseert een spier na het sporten en wil graag meer informatie opzoeken via Google.  Je typt ‘spierblessure door sporten’ in. Je klikt zoals de meeste gebruikers op de eerste webpagina. Maar deze bevat onnuttige informatie dus je keert al snel terug naar de zoekresultaten. Bij de tweede site, merk je hetzelfde probleem op. Bij de derde site vind je wel nuttige informatie. Je verblijft dus langer op de pagina.

Aan de hand van deze UX-signalen leert Google RankBrain dus welke zoekresultaten het beste werken bij de zoekwoorden van de gebruiker.

Optimaliseren voor Google RankBrain

Ondertussen is het duidelijk geworden dat Google RankBrain elke dag bijleert over zoekwoorden. Hoe kan je er nu voor zorgen dat je site bovenaan hun lijstje komt?

Je website optimaliseren in functie van Google RankBrain vraagt veel aandacht bij het creëren van je content. Aangezien het een algoritme is dat zichzelf continu aanpast. Toch zijn er elke zaken waar we aandacht aan kunnen besteden zodat onze positie verhoogt.

1. verhoog de click-through-rate (CTR)

Google RankBrain hecht veel waarde aan het zoekgedragd van de gebruiker. Als jouw webpagina goed aansluiten bij de zoekopdracht, zal de doorklikratio veel hoger zijn. Zorg dus voor een aansluitende content, duidelijke metatitels en een goede omschrijving om in de organische zoekresultaten te verschijnen.

2. Gebruik nieuwe zoekwoord-technieken.

De toepassingen van zoekwoorden is door de jaren heen vaak veranderd. We raden het dus niet aan om je website te optimaliseren naar één specifiek zoekwoord. Het is vooral belangrijk dat we op zoek gaan naar de verbanden tussen verschillende zoekwoorden. maar hierdoor dus gebruik van long tail keywords maar zorg ervoor dat het niet lijkt alsof je spamt.

Er bestaan verschillende gratis en betalende tools die ons helpen om aan de slag te gaan met je zoekwoorden en een zoekwoorden onderzoek op te starten.  

Deze tools kunnen je op weg helpen om verbanden te zien, die Google momenteel zelf nog niet ziet.

3. Schrijf alsof je een gesprek voert

Bij Google RankBrain hoeven we geen rekening te houden met statische algoritmes en vastgestelde systemen. Dit brengt het grote voordeel met zich mee dat je specifiek voor je gebruikers kan schrijven. En hen alle informatie geven die ze verwachten. Hoe meer je dus inspeelt op de vragen van de gebruiker, hoe groter de kans dat ze fan worden van jouw product of dienst.

Google RankBrain en SEO

De grootste vraag die we ons nu kunnen stellen is: wat verandert het nu aan jouw SEO? Er zijn geen ingrijpende veranderingen. Maar we geven je toch graag 3 belangrijke aandachtspunten waarmee je rekening kan houden bij het optimaliseren van je website.

  • Vergeet ‘one keyword only’. Dit is iets wat enkel nog in het verleden gebeurt, nu is het belangrijk om in thema’s of concepten met meerdere relevante zoekwoorden te denken. Focus mee op lange termijn optimalisaties van SEO en plaats je gebruiker centraal in het verhaal.
  • Ga actief op zoek naar interessante topics die aansluiten bij je sector.
  • Houdt rekening met bepaalde signalen per zoekopdracht. Aangezien Google nu de zoekresultaten begrijpt, is het belangrijk om je content te focussen op jouw lezers en hun aandachtspunten.  Zo zal Google jouw pagina’s als belangrijk zien en zal je beter scoren in de organische zoekresultaten.
Vind je SEO ook zo belangrijk voor jouw website?
Via onderstaande knop kan je je website gratis laten analyseren op het gebied van SEO. Zo kom je misschien wel enkele verbeterpunten voor je website te weten.
Gratis SEO-analyse