Google My Business prestatierapport

Google My Business heeft onlangs een ander prestatierapport toegevoegd aan haar inzichten. Via deze optie kan je gaan bekijken wie jouw bedrijfsprofiel bekeken heeft. Daarnaast kan je ook zien hoe internetgebruikers je lokale vermeldingen gevonden hebben via hun computer of hun mobiel. Maar ook of ze je vinden via Google zoeken of Google maps. We kunnen dus rechtstreeks vanuit het bedrijfsprofiel op Google zoeken of Google Maps updaten. Benieuwd naar hoe zo een rapport eruit ziet? Lees dan snel verder in dit artikel. 

Google My Business

Wat is Google My Business?

Google My Business zorgt ervoor dat het gemakkelijker is om jouw bedrijfsgegevens in te voeren en te bewerken voor Google Maps, Google Search en Google+. Je hoeft je gegeven alleen maar in te voeren op Google My Business en de zoekmachine zal deze automatisch aanpassen in de verschillende platformen. 

Doordat je gebruik maakt van Google My Business wordt jouw bedrijf beter vindbaar omdat de bedrijfsgegevens makkelijk geïndexeerd kunnen worden. 

Door gebruik te maken van deze functie, vergroot je je kans om in de loval 3-pack te komen en ben je ook vindbaar als je je locatie in Google Maps claimt.

Hoe werkt het? 

Insights van Google My Business bevat verschillende gegevens. Deze omvatten weergaven, zoekopdrachten en acties afkomstig van zowel organische zoekresultaten als van Google Ads. 

Google Insights heeft je dus op verschillende manieren een inzicht in de manier waarop klanten je vermelding gaan gebruiken: 

  • Hoe vinden klanten uw vermelding terug? 
  • Zoekopdrachten 
  • Waar vinden klanten je op Google? 
  • Acties van klanten 
  • Verzoeken voor een routebeschrijving 
  • Telefoongesprekken 
  • Foto’s
  • Waar je bedrijf voor bekend staat

Hoe ziet het rapport eruit? 

Zoals we hierboven al zeiden, kan je via het nieuwe Google My Business prestatierapport zien op welke manier mensen je bedrijf gevonden hebben. Daarbovenop kan je nu dus ook zien via welk apparaat en welk platform dit was. Het nieuwe rapport is dus eigenlijk een upgrade van het vorige Insights-rapport. 

Je kan het rapport bekijken door je aan te melden in je Google My Business. 

Hierna klik je op bedrijf en kies je aan de linkerkant voor het tabblad inzichten. Daar kan je bovenaan de nieuwe prestatierapporten openen. Eenmaal je dat rapport opent, kan je de sectie: hoe mensen u hebben ontdekt, terugvinden. 

Hieronder vind je een voorbeeld terug: 

Zoals je hierboven kan zien, krijg je twee zaken te zien in het prestatierapport: 

  • Uitsplitsing per platform en apparaat: 

Hieronder kan je aflezen wie jouw profiel heeft bekeken aan de hand van Google zoeken of Google maps. Daarnaast zie je ook welk apparaat ze gebruikt hebben. 

  • Uitsplitsing van zoekopdrachten:

De gegevens aan de rechterkant zijn je query-gegevens, iets gelijkaardigs aan wat Google in de oude-insights rapporten toonde. Hier krijg je ook een lijst te zien met zoektermen waarbij gebruikers jouw profiel te zien krijgen. 

Nieuw hulpdocument 

Google heeft om deze reden dus ook haar hulpdocument aangepast. Hierdoor wordt de nieuwe sectie nu automatisch opgenomen in dit rapport. Deze sectie legt je ook dat het gaat om het aantal unieke bezoekers van je bedrijfsprofiel. Want één gebruiker kan vaak ook meerdere keren geteld worden, wanneer deze gebruik maakt van meerdere apparaten en platforms. Per uitgesplitst apparaat en platform kan een gebruiker slechts één keer per dag geteld worden. Meerdere bezoeken van dezelfde gebruiker per dag zullen dus niet opgeteld worden. 

Er zijn ook nog twee belangrijke zaken waar je rekening mee moeten houden volgens Google:

  • Je krijgt het aantal unieke gebruikers te zien. Deze getallen zullen dus hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan de getallen die je terug zal vinden op je Google My Business of in je e-mailmeldingen. 
  • Het rapport is gericht op de weergaven van je bedrijfsprofiel. En dus niet op de algemene weergaven van je profiel in Google. Dus ook hier kan je aantal dus lager zijn dat datgene je terugvindt op Google My Business of in e-mailmeldingen. 

Belang van nieuwe prestatierapport 

Waarom kan dit nieuwe prestatierapport belangrijk zijn? Op deze manier krijg je dus nog meer inzichten in de manier waarop en hoe gebruikers/klanten jouw bedrijfsprofiel terugvinden in Google. Hoe meer inzichten en analyses je kan verkrijgen, hoe meer je kan optimaliseren en dus je klanten beter kan helpen. 

We kunnen je dus alleen maar aanraden om je Google My Business account te openen en met de resultaten aan de slag te gaan.