Jouw persoonlijke newsfeed met Google Discover
Wat is Google Discover?
Google Discover is een functie op de Google-zoekapp en -website die gebruikmaakt van machine learning om gebruikers gepersonaliseerde nieuwsartikelen, video’s en andere inhoud te tonen. De functie is bedoeld om informatie weer te geven die relevant is voor de interesses en zoekgeschiedenis van de gebruiker, met als doel gebruikers te helpen nieuwe informatie en content te ontdekken zonder er actief naar te hoeven zoeken.
Google weet precies welke content je interessant vindt aan de hand van je webactiviteit. De zoekmachine beperkt zich verder niet tot recente artikels. Google Discover toont ook relevante informatie die al langer gepubliceerd was en die weer belangrijk wordt in functie van jouw interesses. Of het nu gaat om recepten, verhalen over menselijke interesses of video’s over mode – Google Discover zet het allemaal voor je klaar!
Hoe ga je aan de slag met Google Discover?
Google Discover is zeer eenvoudig om te gebruiken. Je downloadt gewoon de mobiele Google app of Chrome app op je smartphone en je zal meteen interessante berichten zien zonder dat je eerst iets hebt ingetikt. Bovendien kan je jouw feed persoonlijk maken door bepaalde onderwerpen aan te duiden die je interessant vindt, of je kan aangeven welke berichten je niet wil volgen. Sport, het weerbericht, films, publieke figuren en aandelen behoren tot de onderwerpen waaruit je kan kiezen. Discover is dus eigenlijk als Google’s Social Media Feed, maar in plaats van mensen te volgen, volg je je interesses.
Wat is de relevantie van Discover?
Met een marktaandeel van 90% wereldwijd (in België is dit zelf 93%!) en meer dan 800 miljoen gebruikers per maand is Google de meest invloedrijke zoekmachine. Er bestaan websites die in 2022 meer verkeer haalden via Google Discover dan via Search. Met Discover kan je dus potentiële klanten bereiken nog voor ze online gaan zoeken!
De toekomst van online zoeken lijkt steeds minder zoekopdrachten te vergen. In plaats daarvan evolueren we naar een manier van zoeken zonder enige query.
Het verband met SEO
Google discover is nauw verbonden met SEO. Wanneer je namelijk je website optimaliseert aan de hand van SEO-technieken, zal je website meer kans maken om op Google Discover te verschijnen. Dit is goed nieuws, want je website zal zo meer zichtbaar zijn, wat voorts kan leiden tot meer mogelijk verkeer.
We lijsten hier enkele best practices op om je website SEO-vriendelijk te maken.
- Google beloont websites die mobielvriendelijk en responsief zijn. Hierbij is het belangrijk dat de URL indexeerbaar is. Alle afbeeldingen en visuals die je op je website gebruikt, moeten toegankelijk zijn voor Google. Verder vermijd je best pop-ups of advertenties die als opdringerig kunnen ervaren worden.
- Zorg ervoor dat je website voldoende laadsnelheid kent. Er is namelijk een rechtstreeks verband tussen de snelheid van je site en opgenomen worden in Google Discover. AMP pagina’s hebben een streepje voor, zij verschijnen sneller.
- Ook relevante en aantrekkelijke afbeeldingen zijn belangrijk. Dit soort afbeeldingen kunnen namelijk leiden tot een hogere click through rate, wat op zijn beurt de kansen om opgenomen te worden door Google Discover vergroot. Ook kunnen eigen, originele en unieke afbeeldingen maken dat je sneller wordt opgepikt in tegenstelling tot aangekochte foto’s.
Echter, hierbij moet er een belangrijke kanttekening gemaakt worden. Google heeft aangegeven dat er geen manier is om je website te optimaliseren voor Discover zoals we dat kunnen doen voor SEO. Dit komt door de manier waarop de gevonden content wordt gekoppeld aan de interesses van de gebruiker. Discover denkt na over wat de gebruikers willen weten, niet over wat ze zoeken. Daarom kan Discover niet worden beschouwd als een basis voor organische SEO-verkeer.