SEO Copywriting: een handleiding

Leer meer bij over SEO Copywriting!

Inleiding bij SEO

SEO copywriting, wat is het?

Het creëren van overtuigende webteksten met als doel beter gevonden te worden in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten. Dat is SEO copywriting. Deze aanpak, gebaseerd op zoekmachineoptimalisatie (SEO), wordt breed toegepast op diverse elementen. Dit is vooral op blogartikelen, productpagina’s, categoriepagina’s, en zelfs je bio-URL’s. Bij SEO copywriting draai het om het creëren van kwalitatieve content die zowel je doelgroep als zoekmachines als waardevol beschouwen.

SERP Google

De waarde van SEO copywriting

Door het schrijven van krachtige, bijzondere en relevante SEO teksten zijn er verschillende belangrijke voordelen:

  • Een grotere kans op het verkrijgen van backlinks;
  • Een lagere bounce-percentage;
  • Een langere tijd dat bezoekers op de site blijven;
  • Meer leads en omzet;
  • Een verhoogd aantal online bezoekers;
  • Een verhoogde conversieratio.

Een correct gebruik van SEO copywriting vergroot de merk- of productbekendheid. Bovendien leidt het tot het verbeteren van je positie in zoekmachines zoals Google. Dit zorgt voor aanzienlijk meer online zichtbaarheid. Hiernaast zijn hogere rankings essentieel. Dit is omdat er op deze manier meer verkeer naar website getrokken wordt en dat er daardoor een toename van clicks zijn. Deze toenames van clicks en aandacht resulteert in meer bezoekers en een mogelijke stijging van de omzet.

Overigens komt goede SEO copywriting neer op niets anders dan effectieve copywriting. Jouw teksten verzekeren dat de behoeften en verlangens van je doelgroep worden vervuld. Ook wordt er verzekerd dat er aanscherping is voor de gebruiksvriendelijkheid en het imago. Tot slot zal het vertrouwen in je dienst, merk of product toenemen.

De guide voor SEO copywriting

Guide SEO copywriting

SEO copywriting omvat drie belangrijke fasen:

2.1 Het voorbereiden

In de eerste fase van het proces maken we een planning. Hiervoor is het belangrijk om te denken over de onderwerpen die je wilt overwegen om over te schrijven.

Tip: Het is verstandig om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te voeren en na te gaan welke zoekwoorden je doelgroep veel gebruikt. Verder is het cruciaal om heldere antwoorden te geven op de volgende vragen:

  • Hoe is de structuur van het artikel
  • Wat is je kernboodschap?
  • Wat wil je bereiken met het artikel?
  • Welke data is nodig om het artikel volledig te schrijven?
  • Wie is jouw doelgroep?

2.2 Het schrijven

Nu kun je beginnen met het daadwerkelijk schrijven van de tekst, wat doorgaans de minste tijd inneemt.

Een belangrijke tip hierbij: gewoon beginnen met schrijven. Velen hebben het lastig om de eerste zin te bedenken, maar het kan helpen om de inleiding even over te slaan. In plaats daarvan, noteer woorden die verwijzen naar de inhoud van de eerste alinea en begin vervolgens met het schrijven van de tweede alinea. Ga op die manier verder.

Hou er zeker rekening mee dat je witruimtes tussen paragrafen niet vergeet. Zoals dit.

In de eerste fase heb je gedacht over hoe dat de structuur zou zijn. Gebruik dit zeker tijdens het uitschrijven van je tekst, want op deze manier kun je goede paragrafen uitschrijven. Laat elke alinea beginnen met een kernzin, gevolgd door een verhelderende uitleg. Dit zorgt voor een vlotte doorstroming van informatie en kan het terugkeren van bezoekers bevorderen. Dat gaat dan op zijn beurt zorgen dat het conversiepercentage stijgt. Om jouw website nog duidelijker te structureren, kun je header tags en een vlot lettertype gebruiken. Zo zal de leeservaring nog meer verbeteren.

2.3 Het corrigeren

Zodra je de eerste versie van je artikel hebt voltooid, is het tijd om over te gaan naar de laatste fase van het schrijfproces: het corrigeren van je tekst. Deze fase vergt wat tijd, maar is zeer belangrijk. Wees niet bang om nu flink te schrappen in je tekst en het kritisch te herlezen. Verwijder lastige zinnen, onduidelijkheden en andere ongewenste elementen. Gebruik de volgende vijf stappen om je artikel grondig na te lezen.

  • Lees je tekst rustig en luidop door. Let op dat je tekst grammaticaal correct is en dat er geen eventuele spellingsfouten overblijven. Wees kritisch voor jezelf tijdens dit proces.
  • Leg je focus op de zinnen. Elke zin moet juist zijn. Het is belangrijk om moeilijke woorden en hun spelling goed te bekijken en complexe zinnen te herformuleren. Zorg ervoor dat je tekst grammaticaal correct is en vermijd moeilijkheden van de leesbaarheid.
  • Leg je focus op de paragrafen. Als alle zinnen in een alinea zijn gecontroleerd en goedgekeurd, richt je dan op de structuur van de alinea. Doe dit met speciale aandacht voor de openingszin. De openingszin moet de kern van de paragraaf weergeven. Beantwoordt deze zin aan wat er in de paragraaf wordt behandeld? Ja? Dan heb je goed werk verricht! Controleer ook of je overgangswoorden gebruikt om de samenhang tussen zinnen te versterken.
  • Bekijk de structuur van je tekst kritisch. Is de structuur tussen de diverse alinea’s helder? Wordt het onderwerp op een begrijpelijke manier toegelicht?
  • Vraag om feedback. Het is aangeraden om feedback te vragen aan anderen en hen je tekst te laten herlezen voordat je deze publiceert. Wanneer je lang aan een tekst hebt gewerkt, kan het gebeuren dat je je eigen fouten niet meer opmerkt.
  • Om je tekst sneller en geautomatiseerd te laten controleren, zijn de AI tools zoals ChatGPT of Schrijfassistent een grote hulp.

10 SEO copywriting tips

Wil jij teksten creëren die goed presteren in Google? Gebruik deze SEO copywriting tips om je website beter vindbaar te maken in de zoekresultaten van Google.

SEO copywriting

1. Achteraf regelmatig optimaliseren

Naast het creëren, publiceren en delen van content is het essentieel om de prestaties ervan regelmatig te monitoren. Bekijk periodiek de resultaten van je content en beoordeel elk artikel op verschillende criteria:

  • Deelbaarheid;
  • Duidelijkheid;
  • Gebruik van zoekwoorden;
  • Structuur;
  • Waarde voor de doelgroep.

Zorg ervoor dat je content regelmatig geanalyseerd wordt en blijf het continu evalueren. Plan ook jaarlijks optimalisaties voor je content in.

2. Brainstorm

Het hoofddoel van bezoekers is het vinden van een oplossing voor hun probleem. Daarom is content die hen helpt het meest effectief. Als SEO copywriter is het jouw verantwoordelijkheid om regelmatig waardevolle en relevante informatie te delen met de juiste doelgroep. Hoewel dit soms uitdagend kan zijn, is het belangrijk om origineel te blijven en voortdurend nieuwe ideeën te verkennen. Op deze manier kun je je doelgroep steeds weer verrassen.

3. Content marketing strategie

Om effectieve SEO copywriting te kunnen uitvoeren, is het noodzakelijk om eerst een heldere content marketing stratgie te ontwikkelen.

  • Definieer je doelstellingen;
  • Identificeer je doelgroep;
  • Bedenk hoe jouw content kan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen;
  • Stel specifieke doelstellingen vast voor je content marketing.

Zodra je alles hebt, kun je bepalen waarover je het best kunt schrijven. Maak een contentkalender om bij te houden wat en wanneer je iets gaat posten.

4. E-E-A-T

E-E-A-T pijlers

Voor de evaluatie maakt Google E-E-A-T-principe. Dit staat voor:

  • Experience: Om geloofwaardigheid als websitebeheerder of auteur te verkrijgen, is het noodzakelijk om diepgaande kennis en praktijkervaring te hebben op het gebied van je website onderwerp. Dit omvat vaak het delen van persoonlijke ervaringen of het presenteren van casestudy’s. Google waardeert vooral het geven van concrete voorbeelden van eerdere inzet met betrekking tot het onderwerp.
  • Expertise: Als je veel kennis hebt over een specifiek onderwerp, wil je dit graag delen met je (potentiële) klanten. Er zijn verschillende manieren om te laten zien dat je expertise hebt in een bepaald vakgebied. Hoe meer je schrijft over een onderwerp, hoe meer er wordt ingeschat dat je hierin deskundig bent. Als je elke dag over iets anders schrijft, is het lastig om als expert beoordeeld te worden. Maar als je dagdagelijks artikelen publiceert over hetzelfde onderwerp, zoals ‘online marketing’, zal Google erkennen dat je een expert bent op dit gebied. Google let vooral op: het gebruik van vakjargon, het verwijzen naar wetenschappelijk onderzoek en de bronvermelding.
  • Authority: Het is cruciaal dat anderen bevestigen wat jij schrijft. Voor Google is er een eenvoudige manier om dit te verifiëren, namelijk via inbound links. Als anderen over jou schrijven en naar je website linken, draagt dit bij aan je geloofwaardigheid. Als je regelmatig kostbare content post, zul je zeker veel backlinks ontvangen.
  • Trust: De betrouwbaarheid van je content is van groot belang. Om dit te bereiken, moet jouw website zo professioneel mogelijk zijn en uitblinken in de gebruiksvriendelijkheid. Er wordt rekening gehouden met: beveiligde verbinding, heldere navigatiestructuur, mobielvriendelijke website en een contactformulier.

5. Kort en informatief

Zowel zoekmachines als gebruikers geven de voorkeur aan teksten die een specifiek onderwerp behandelen. Het is cruciaal om waardevolle, informatieve en complete content op een beknopte en goed gestructureerde wijze te presenteren. Tegenwoordig scannen bezoekers webpagina’s in plaats van deze grondig te lezen. Als ze niet vinden wat ze zoeken, zullen ze elders zoeken. Hier zijn enkele tips om hiermee om te gaan:

  • Start met het opstellen van een overzicht voor je tekst voordat je de inhoud uitwerkt.
  • Controleer of je tekst goed gestructureerd is, inclusief de opbouw van alinea’s, zinnen en grote tekstgedeeltes.
  • Houd vast aan het principe van KISS: Keep It Simple and Stupid.
  • Maak gebruik van titels, witruimte, opsommingstekens en afbeeldingen om je tekst overzichtelijk te maken.
  • Richt je altijd op één specifiek onderwerp (zoekwoord).
  • Verwijs naar andere bronnen zoals artikelen, video’s, enzovoort.

6. Kostbare content

Het delen van nuttige, relevante en waardevolle content met je doelgroep is van cruciaal belang. Het is essentieel dat je content de bezoekers daadwerkelijk iets biedt. Of je nu een blog schrijft of andere vormen van content produceert, zorg ervoor dat je lezers er na afloop iets aan hebben of er iets van hebben opgestoken. Content moet een helder doel hebben, zoals informeren of vermaken.

Op deze manier trek je potentiële klanten aan en stimuleer je hen om je content te delen of aan te bevelen. Dit draagt bij aan het vergroten van je bereik, vindbaarheid en zichtbaarheid.

7. Linkbuilding

De autoriteit van je webpagina’s in de ogen van Google wordt deels bepaald door het aantal en het type inbound links. Hoe meer hoogwaardige websites en sociale mediakanalen naar jouw pagina linken, hoe meer Google jou beschouwt als een expert op een bepaald gebied. Een overvloed aan externe verwijzingen kan leiden tot een hogere ranking in Google, wat benadrukt hoe belangrijk linkbuilding is.

Dit aspect wordt vaak over het hoofd gezien door veel SEO copywriters, terwijl het juist een significant verschil kan maken in je positie in de zoekresultaten van Google.

8. Nieuwe trends

Als je aan SEO copywriting doet, wil je natuurlijk zo hoog mogelijk ranken in de zoekresultaten. Neem dus de behoeften van je doelgroep, de kenmerken van je sector en de recentste ontwikkelingen binnen je markt in overweging. Streef er altijd naar om een van de eerste te zijn die een nieuw probleem of een opkomende trend behandelt. Op die manier vergroot je voortdurend je kansen om een toppositie in de zoekresultaten te behalen of als eerste ontdekt te worden.

Wil je als eerst de nieuwe trend kennen? Met gratis tools zoals Google Zoekwoordenplanner en Google Trends kun je bepaalde trends gedurende een periode volgen.

9. Richt je tekst op je doelgroep

Het is belangrijk dat je je teksten schrijft met je doelgroep in gedachten. Het heeft geen zin om teksten te schrijven die weliswaar goed gevonden kunnen worden, maar die totaal niet leesbaar zijn of geen actie stimuleren op jouw website. Bij copywriting draait het om doelgericht schrijven. Daarom is het van belang om vooraf te onderzoeken welke vragen je doelgroep heeft over je bedrijf, product of dienst.

SEO helpt bij het optimaliseren van je websitepagina’s, waardoor je hoger scoort in zoekmachines en je doelgroep je informatie eenvoudiger kan vinden. Vergeet niet om altijd je bezoekers voor ogen te houden, aangezien zij uiteindelijk degene zijn die je tekst zullen lezen.

10. Title tags optimaliseren

Heb je geen titels bedacht en toegevoegd? Dan is de rest van je werk voor niets geweest. Als je eenmaal een goede titel hebt bedacht voor je teksten, dan zullen mensen verder lezen. Een slechte titel daarentegen wekt geen interesse op en zorgt ervoor dat mensen afhaken, waardoor ze elders op zoek gaan naar informatie.

Een sterk signaal om aan de zoekmachines duidelijk te maken over wat je pagina gaat, zijn title tags. Met het schrijven van deze title tags moet je niet alleen mensen aantrekken, maar blijven de SEO normen te volstaan. Het is raadzaam om het focuszoekwoord op te nemen in je kop. Probeer het zoekwoord zo vroeg mogelijk in de titel te plaatsen.

Hou in je title tags ook rekening met:

  • Het gebruiken van haakjes: Het gebruik van haakjes in een titel resulteert in een stijging van 38% in de click-through-rate (CTR)!
  • Het kort houden: Na 60 tekens coupeert Google alles. Daarom bestaat een title tag het best uit 50 tot 60 tekens.
  • Het toevoegen van cijfers: Het toevoegen van cijfers in een titel resulteert in een stijging van 36% in het aantal kliks.

Veel gestelde vragen

Welke competenties zijn er nodig om SEO copywriter te worden?

Om een succesvolle SEO copywriter te worden, zijn volgende competenties essentieel: basisbegrip van zoekmachine optimalisatie, effectieve communicatie, een nieuwsgierige houding ten opzichte van het verkennen van nieuwe onderwerpen, probleemoplossend vermogen, uitstekende schrijfvaardigheden, en bekwaamheid met online tools die het schrijfproces vergemakkelijken en ondersteunen.

Zijn SEO copywriters ook SEO experts?

Hoewel tekstschrijvers geen technische SEO-experts hoeven te zijn, is het belangrijk dat ze wel de basisprincipes van zoekmachineoptimalisatie begrijpen. Dit omvat met name het uitvoeren van zoekwoordonderzoek en het beheersen van on-page optimalisatie. Een competente SEO-schrijver kan aanzienlijke invloed hebben op de online rangschikking van URL’s.

Zijn SEO en SEO copywriting hetzelfde?

Neen. Het schrijven van SEO-teksten vormt slechts een onderdeel van de bredere discipline van zoekmachineoptimalisatie. Deze laatste omvat vier belangrijke domeinen: hoogwaardige content, on-page optimalisatie, linkbuilding en technische SEO. SEO-teksten maken deel uit van de pijler van hoogwaardige content

Wat is de prijs van SEO copywriting?

De meeste SEO-copywriters werken freelance en hanteren verschillende tariefstructuren, afhankelijk van factoren zoals de complexiteit van het onderwerp, de samenwerkingsvorm (eenmalig of op regelmatige basis), de deadline en de gewenste lengte van de tekst. Sommige copywriters rekenen een vast uurtarief, typisch tussen de € 50 en € 100, terwijl anderen een prijs per geschreven woord gebruiken, meestal variërend tussen € 0,30 en € 0,80. Bijvoorbeeld, voor een tekst van 500 woorden bedragen de kosten gemiddeld tussen de € 150 en € 400.

Neem zeker eens een kijkje bij onze andere blogs voor meer inspirerende content.