Waarom is de Twitter Analytics tool een must have voor SEO campagnes?

Het heeft lang geduurd

Heb je ook een Twitter adresen wil je wel eens weten hoe goed of slecht je twitter-berichten resulteren? Wie je followers zijn ? In welke steden en landen ze wonen ? Goed nieuws want afgelopen zomer heeft Twitter haar (gratis) analytics tool, eindelijk, opengesteld voor het grote publiek. Twitter was blijkbaar al een poosje aan het testen met een klein groepje Twitteraars en heeft het nu dus open gezet voor al haar gebruikers.

De tool onder de loep

De Twitter-analytics overzicht is zeer simpel in gebruik. Toch nog vragen, lees dan eens deze handleiding, hier de officiële manual hoe het te gebruiken.

Tweet-ctiviteit

Geeft het aantal weergaven van je verzonden twitter-berichten weer. Met weergaven wordt bedoeld het aantal keren dat gebruikers je twitter-berichten op Twitter hebben gezien. Per bericht kan je ook het aantal interacties, zijn de clicks, retweets, antwoorden, favorieten, onderzoeken. Erg handig om te zien welke twitter-berichten de meeste invloed hebben. Leer er van en gebruik die kennis om in de toekomst meer resultaten uit je twitter-berichten te halen. In het dashboard kan je eveneens de performance van een tweet in real time zien.

In een blog-artikel geeft Twitter deze tips:

  • wees alert wanneer je berichten verstuurt: welke dagen en uren scoren het best ?
  • analyseer de frequentie van je twitter-berichten en leer eruit
  • weet wat werkt en wat niet: wat is de ideale de lengte of call to actions van je twitter-berichten ? hoe best hyperlinks en foto’s inzetten ? ect.

Followers

In deze rubriek krijg je een beter beeld van de evolutie van het aantal followers en nuttige informatie zoals hun voorkeuren (sluit die wel aan op je doelgroep ? moet je de twitter-berichten gaan aanpassen ?), waar ze precies verblijven, geslacht en welke andere twitteraars ze ook nog belangrijk vinden. Zeker die laatste tool is best leuk. Het geeft je een idee wie je concurrenten op dit medium zijn.

Starten

Wil je ook aan de slag met Twitter-analytics, registreer je dan snel. Login met je Twitter adres + surf naar http://analytics.twitter.com/ . Opgelet: twitter analytics verstrekt pas info van je twitter account pas NADAT je bent geregistreerd. Dus je krijgt geen info over oude twitter-berichten zolang je je niet hebt aangemeld. Enkel de evolutie van je followers-aantallen sinds de start van je twitter account. Je hebt er dus alle baat bij je zo snel mogelijk aan te melden.

Waarom nu ?

Is het een toeval dat Twitter-analytics er nu is omdat adverteren op Twitter heden ook kan ? Nee dus. Het is ons niet helemaal clear wat Twitter hoopt te bereiken met deze nieuwe stats. Die zijn zeker erg leerrijk voor firma’s die meer volgers willen. Maar heeft de gemiddelde twitteraar er boodschap aan ? Tot nog toe moesten niet-adverteerders beroep doen op apps van andereden. Dat heeft Twitter nu opgelost.

Overige Analytic tools

Hier nog 2 tools :

  • TweepsMap, geeft een gedetailleerd overzicht van de locatie van je followers.
  • Socialbro, met een aantal goede gadgets als op welk uur best twitteren ?