Maak jouw webshop meer vindbaar met deze 10 tips

Wanneer je een eigen webshop hebt is het belangrijk dat je gevonden wordt op alle platformen, ook Google hoort hierbij. Via SEO (search engine optimization) zorg je ervoor dat je webshop gevonden wordt in Google. Met deze optimalisaties kan je jezelf onderscheiden van je concurrenten en je conversies verhogen.

Via een aantal aanpassingen zorg je ervoor dat jouw webshop aanwezig is. Lees hier onze 10 tips om jouw webshop SEO-proof te maken!

Tip 1: Zoekwoord onderzoek en zoekintentie

Het is van groot belang om relevante zoekwoorden op je webshop te hebben. Iets wat veel over het hoofd wordt gezien is de zoekintentie van de gebruiker. Zoekintentie is de intentie achter het zoekopdracht. Je kan de zoekintentie achterhalen door te kijken naar de woorden en zinnen die gebruikt worden bij een zoekopdracht.

Er zijn 4 soorten zoekintenties:

Informatieve zoekintentie

De gebruiker wilt meer informatie over een bepaald onderwerp. Deze zoekwoorden pas je het best toe op je titels en productomschrijving.

Oriënterende zoekintentie

De gebruiker wilt geïnformeerd worden of zoekt naar advies. Deze zoekwoorden pas je het beste toe op je titels en productomschrijving. Lees verder voor meer info hierover.

Transactionele zoekintentie

Dit zijn woorden met een koopintentie. De gebruiker wilt een product aankopen en zoekt dit op. Hierbij worden termen gebruikt zoals: kopen, bestel, koop nu, sale.

Deze termen pas je toe op je productomschrijving. Ook is dit handig voor je CTA (call-to-action) knoppen. Dit is meer aan de UX kant maar hiermee kan je ook jouw conversie verhogen.

Lokale zoekintentie

De gebruiker zoekt naar een lokaal bedrijf. Een voorbeeld van een lokale zoekopdracht zou elektricien Gent kunnen zijn.

In deze blog van Online Marketing Monkey worden deze zoekintenties dieper uitgelegd.

Tip 2: Paginatitels

Je zoekwoorden zal je moeten toepassen op je paginatitels. Zorg ervoor dat je paginatitels uniek zijn en pas hier ook je zoekwoorden op toe. Zet je zoekwoorden in één van de eerste 3 woorden. Op die manier trek je de aandacht van de lezer.

Je titel moet niet te lang zijn. Een ideale lengte is tussen de 50 en 60 tekens. Wanneer je titel te lang is zal Google 3 puntjes (…) zetten in de SERP en kan je een potentiële klant missen.

Tip 3: Productomschrijving

Productbeschrijvingen zijn samen met productafbeeldingen essentieel voor je webshop. Deze twee zaken geven bezoekers een duidelijk zicht op het product en zorgt ervoor dat ze de details binnen krijgen. Productbeschrijvingen hebben ook een invloed op SEO.

Schrijf een unieke, aantrekkelijke tekst. Zoekmachines geven de voorkeur aan verschillende inhoud en langere teksten. Zorg er dus voor dat je minstens 300 woorden schrijft over de visuele aspecten, technische aspecten en voordelen van het product. Dit is veel werk, daarom begin je dus het best met je belangrijkste producten.

Pas zeker de zoekwoorden met de correcte zoekintentie toe op je productbeschrijving. Zoekwoorden met een commerciële en informatieve intentie zijn aanbevolen.

Tip 4: Productafbeeldingen

Naast productomschrijvingen zijn ook productafbeeldingen belangrijk voor je webshop. De bezoeker wil natuurlijk weten hoe het product eruit ziet. Ook is dit goed voor SEO. Wanneer je je productafbeeldingen optimaliseert trek je meer klanten aan via Google afbeeldingen. Gebruik originele en scherpe afbeeldingen. Zorg ervoor dat het formaat van de afbeelding niet te groot is.

Je optimaliseert dit door je afbeelding een duidelijke bestandsnaam te geven en door een correcte alt-omschrijving toe te passen. Hou de alt-omschrijving zo kort mogelijk en probeer bij je bestandsnaam en alt-omschrijvingen je keywords toe te passen.

Tip 5: Paginasnelheid

Je paginasnelheid is cruciaal als je niet wilt dat bezoekers afhaken. Volgens Google verhoogt je bounce rate (mensen die je website verlaten zonder een andere pagina te bezoeken) met 32% wanneer je laadtijd stijgt van 1 seconde naar 3 seconden.

Je kan je paginasnelheid verhogen door afbeeldingen te optimaliseren. Dit kan je doen door afbeeldingen te comprimeren. Een andere techniek die je kan gebruiken is lazy loading. Hierbij worden afbeeldingen of andere media alleen maar geladen wanneer ze zich in de zichtbare gedeelte van de website bevinden.

Tip 6: Structuur/Breadcrumbs

Een effectieve manier om je webshop te optimaliseren voor SEO is om je URL structuur te verbeteren. Op die manier is het voor de bezoeker duidelijk waar de webpagina over gaat. Het is aan te raden om duidelijke termen te gebruiken in plaats van combinaties van letters en cijfers.

We vergelijken twee verschillende URL’s. Welke is overzichtelijker volgens jou?

webshop.be/cat99/prod529c1a

webshop.be/dameskleding/jurken/jurk-elisabeth-geel

Tip 7: Mobielvriendelijkheid

Steeds meer mensen kopen hedendaags aan op mobiel. Dan is het uiteraard logisch dat je jouw webshop mobielvriendelijk maakt. Als je hier geen rekening mee houd kunnen potentiële klanten afhaken. Enkele manieren om je webshop mobielvriendelijk te maken:

  • Probeer zo min mogelijk gebruik van pop-ups te maken. Dit kan opdringerig zijn voor de bezoeker omdat dit het hele scherm in beslag kan nemen.
  • Gebruik grote knoppen: Zorg ervoor dat de knoppen groot genoeg zijn om eenvoudig op een touchscreen te kunnen tikken.
  • Maak de navigatie zo eenvoudig mogelijk, zodat gebruikers niet ver moeten scrollen. Dit doe je door duidelijke labels en iconen voor menu-items te gebruiken.

Tip 8: User generated content

Via user generated content laat je jouw klanten een tekst schrijven op jouw webshop, dit kan in de vorm van reviews zijn. Op deze manier kan je jouw webshop fris houden met nieuwe content. Ook kan je erachter komen welke synoniemen of long-tail keywords gebruikt worden om je webshop nog meer te optimaliseren.

Tip 9: Linkbuilding

Wanneer je interessante backlinks naar jouw website krijgt verhoogt je autoriteit. Een hoge autoriteit hebben is zeer waardevol voor SEO. Je kan jouw autoriteit laten groeien door te linken naar relevante pagina’s op jouw webshop. Gastbloggen en interessante content aanbieden zoals infographics zijn andere manieren om je autoriteit te groeien.

Tip 10: Footer

De footer is een onderdeel onderaan de pagina van je webshop. Het is de bedoeling dat je belangrijke informatie in je footer zet. Relevante informatie zijn zaken waar je bezoekers veel naar op zoek zijn. Deze info kan je krijgen via statistieken op Google Analytics.

Geef je bezoeker ook de mogelijkheid om ze in te schrijven op de nieuwsbrief. Op die manier vergroot je jouw mailinglijst. Zet er ook je logo en je links naar sociale media bij. Probeer niet te veel links te zetten in je footer, hou het overzichtelijk en relevant.